Op de hoogte blijven van onze ontwikkelingen?
De ontwikkeling van het Positiespel verloopt in een gestructureerd en iteratief traject, waarin we stapsgewijs toewerken naar een volledig gevalideerd en professioneel inzetbaar coachinstrument. Iedere fase omvat ontwerpcycli, gebruikerstesten en multidisciplinaire reviews, zodat zowel pedagogische als methodologische kwaliteit wordt geborgd. Door het opleveren van duidelijke mijlpalen—van conceptvalidatie en visueel ontwerp tot prototypeproductie en implementatievoorbereiding—krijgen stakeholders continu inzicht in voortgang, effectiviteit en richting. Deze aanpak minimaliseert ontwikkelrisico’s, vergroot de voorspelbaarheid en zorgt dat het eindproduct optimaal aansluit op de praktijkbehoeften van kindercoaches, jeugdprofessionals en ouders.
Ontdek hoe het spel zich ontwikkelde van eerste inspiratie tot de uiteindelijke lancering, inclusief ontwerp, onderzoek, prototyping en productie. Deze tijdlijn laat zien hoe elk stadium bijdraagt aan een doordacht, speels en leerzaam eindproduct, waarin kinderen spelenderwijs inzicht krijgen in hun gedachten, gevoelens en gedrag.
Inspiratie & Idee
jun 2024 – jul 2025
Van vaststellen van een probleem naar gedachte in oplossingen.
Onderzoek
sept 2025 - sept 2026
Hoe kunnen we het spel leuk maken en theoretisch onderbouwen.
Prototype
okt 2026 - feb 2027
De eerste fysieke versie wordt getest met testgroepen.
Productie & Lancering
mrt 2027 – sept 2027
Drukwerk, verpakking en handleiding afgerond en het spel wordt geïntroduceerd.
Het Positiespel is ontwikkeld vanuit de overtuiging dat kinderen sterker worden wanneer zij inzicht krijgen in hun eigen gedachten, emoties en gedrag. In een dynamische wereld hebben zij behoefte aan een speelse, visueel begrijpelijke manier om hun innerlijke processen te verkennen. Dit coachinstrument combineert praktische pedagogiek met moderne ontwerpprincipes, waardoor kinderen op een laagdrempelige manier kunnen reflecteren en experimenteren met nieuwe perspectieven.
Het spel ondersteunt coaches, ouders en professionals bij het zichtbaar maken van patronen en bij het bevorderen van eigenaarschap, veerkracht en communicatieve vaardigheden. Door te werken met heldere scenario’s, intuïtieve spelonderdelen en betekenisvolle interacties ontstaat een begeleidingsvorm die zowel effectief als toegankelijk is.
Met het Positiespel streven we naar een werkvorm die meebeweegt met de praktijk, duurzaam inzetbaar is en een positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van kinderen in diverse contexten: van coachpraktijken tot scholen en sportverenigingen.
Europese subsidie
Dit project wordt mogelijk gemaakt dankzij Europese subsidie via het SNN-programma VIA Drenthe-Fryslân. In deze fase richten we ons op de ontwikkeling van een prototype. Daarmee zetten we een belangrijke stap richting een innovatieve werkvorm die breed inzetbaar is bij praktijken, scholen en sportverenigingen.